Man
Barn

Katalog från MAC

Filter (1)
    Sortera
  • Varumärke
  • Färg
  • Pris
  • Egenskaper
  • Behov
  • Leverans
568 artiklar

MAC – premium-makeup för både proffs och hemmaanvändare

MAC är ett av världens främsta varumärken inom makeup. Från början var produkterna bara tillgängliga för modeller och sminkproffs, men idag finns de att få tag i för alla. Företaget har också en imponerande samling kända personer som använder deras produkter.

Bakgrund som fotograf och makeup-artist

Bokstavsförkortningen MAC står för Make-up Art Cosmetics, ibland skrivs också firmanamnet M·A·C för att efterlikna bolagets logotyp. Företaget startades i Toronto, Kanada, vid mitten av åttiotalet av två personer med förnamnet Frank: Frank Toskan och Frank Angelo. Eftersom Toskan arbetat som både fotograf och makeup-artist hade han bra insyn i vilka produkter som fanns på marknaden – och därmed också vilka som han tyckte saknades. Här är några saker han tyckte saknades:

  • Lämpliga färger på olika produkter. 
  • Lämpliga konsistenser på olika produkter.
  • Produkter som kunderna faktiskt efterfrågande. 
  • Brist på hänsyn till användarnas hudfärger och etniciteter. 

Eftersom Toskan själv visste om alla olika utmaningar som man står inför "ute på fältet" hade han en hel del research klar och kunde på så sätt ganska snabbt skrida till verket och ta fram produkter som han såg ett utrymme för. 

Den andra Frank-halvan av duon, med efternamnet Angelo, hade en lite annan bakgrund än Toskan. Angelo hade redan som barn visat tydliga entreprenör-skills och vid 16 års ålder turnerade han med sitt band i både i Kanada och USA. Efter att ha flyttat till Toronto 1969 startade han en kedja av unisex-hårsalonger. Det var just via Frank Angelos salonger som MAC till en början sålde sina produkter. 

De nischade produkterna blir mer och mer efterfrågade

Till en början löstes både tillverkning och distribution enligt klassiskt DIY-stuk. Produkterna togs fram hemma i grundarnas eget kök och såldes därefter i Frank Angelos egen skönhetssalong. Kunderna var då främst andra makeup-artister som de själva kände, fotomodeller och fotografer. Ryktet började snabbt spridas och fler och fler hittade till salongen. 

Tanken var från början att erbjuda makeup-artister professionella produkter, tillverkade av makeup-artister. Men eftersom MAC var unika med att erbjuda kraftfulla färger, som också funkar på riktigt mörk hud, fick varumärket snabbt mer och mer uppmärksamhet av både proffs och hemmaanvändare. I takt med att efterfrågan växte var de också väldigt lyhörda och lyckades gång på gång skapa olika trender. Som i sin tur gjorde så att efterfrågan ökade ytterligare. 

Efterhand fick fler och fler kedjor och butiker möjlighet att sälja varumärket i sina butiker. Tanken att bara finnas för yrkesverksamma inom mode- och makeup-industrin blev snabbt omöjligt att hålla sig fast vid. Och vi kan väl anta att de inte hade något emot den utvecklingen i slutändan.

Allt och lite till – MAC har det du letar efter

Makeup, hudvård, verktyg och tillbehör – MAC erbjuder det mesta. En av anledningarna till att företaget växt sig till en gigant och ledare inom skönhetsindustrin är deras breda utbud av produkter. Med sitt mål om att ta fram efterfrågade produkter som passar den breda massan, har företaget gradvis breddat sitt sortiment. Idag innefattar sortimentet produkter som sträcker sig över din skönhetsrutins alla steg. 

Smink – Produktutbudet för ansikte, ögon och läppar är stort, så det är enkelt att hitta något som ligger i linje med den look du planerar att skapa. Är du ute efter ett naturligt resultat kan du förslagsvis titta på produkterna från Strip Down-kollektionen. Är du däremot ute efter något mer vågat så är kanske Get Blazed-seriens starka färger och glitter passar dig bättre.

Rengöring – Skonsam sminkborttagning för ögonen innehållande gurkextrakt, rengörande olja som även fungerar som lotion, eller bara hederliga rengöringsservetter? Oavsett om du föredrar det ena före det andra, så är rengöringsmöjligheterna många. Är det vattenfast smink du försöker tvätta bort så är det effektiva alternativet en cleanse off oil. Har du däremot lite känsligare och fetare hud så kan det vara bra att använda en rengöringsgel

I sortimentet finns betydligt mer att välja på än ovan nämnda produkttyper. Allt från fuktkrämer till fixeringssprayer och sminkverktyg till produkter i resestorlek, finns i utbudet. Vad du än funderar på att fylla ut din sminkväska med, så är det en god idé att börja ditt letande bland produkterna från MAC

Många strategiska samarbeten med kända artister och företag

I dagens medieklimat är det inget konstigt i att tillverkare av olika varor och tjänster, däribland smink, söker sig till redan kända personer för att få dem att använda just deras produkter. Detta var inte lika vanligt när MAC startade 1984 men de lyckades tidigt knyta till sig en hel del kända ansikten. Företaget har faktiskt med tiden fått ett sådant bra anseende att det nog i slutändan har blivit tvärtom: För många artister är det väldigt eftertraktat att bli förknippade med sminktillverkaren och deras produkter. 

Namnen på de celebriteter som samarbetar med varumärket har också följt med i tiden. Förutom rena erkännanden har olika kollektioner tagits fram i samarbete med olika framträdande artister. På detta sätt har företaget hållit sig moderna och aktuella. Målgruppen har alltid tidsenliga referenspersoner vilket leder till att deras produkter är synliga i många olika sammanhang. MAC har också varit konsekvent vågade genom att lyfta fram transpersoner som ambassadörer i sitt varumärkesbyggande. 

På collab-fronten är det inte heller bara med kända ansikten och personligheter som företaget haft utbyte. Företagets rötter i den professionella film- och nöjesindustrin har gjort att de under åren haft flera, ofta storslagna, samarbeten med exempelvis framstående filmbolag.

Viktigt att både inspirera och inspireras

Det är långt ifrån sällsynt att de som tillverkar och distribuerar smink, produkter inom hudvård- och hårvård aktivt arbetar med att visa sina kunder hur de på bästa sätt använder varor i deras sortiment – lite best practice eller råd och rön, så att säga. I sitt nuvarande hemland erbjuder de till och med bokning av personliga möten för så kallad Makeup Service

MAC har flera olika sätt att både ge sina kunder råd, men också fånga upp trender och på så vis verkligen ligga i framkant och presentera produkter som målgruppen efterfrågar. Samtidigt som de använder moderna metoder, som att exempelvis lägga beslag på hashtaggen #maccosmetics, skapar de en möjlighet för användare att lätt hitta varandra och utbyta tips. 

Viva Glam-serien hängs ju till exempel helt och hållet upp på årliga ambassadörer, vilket gör denna läppkollektion till en slags vandringspokal, där imagen hela tiden utvecklas beroende på vem som för tillfället representerar varumärket. Samtidigt presenterar företaget också olika video-instruktioner med både kända och okända ansikten. På så vis lyckas de skapa ett community där vi ”vanliga” är i sällskap med stjärnorna

De perfekta produkterna för just dina läppar

Med sin Strip Down-kollektion kan MAC stoltsera med ett otroligt brett sortiment av neutrala läpprodukter. Det spelar ingen roll om du är ute efter läppstift, läppenna eller läppglans – letar du efter en neutral nyans som passar just dig så finns det garanterat ett alternativ bland Strip Down-produkterna. 

Anledningen till att vi kan vara så säkra på att det finns en produkt för just dig, är att det på sätt och vis är vad som driver MAC i deras framtagning av produkter. Oavsett vem du är, så har de gjort det till sitt uppdrag att tillverka produkter för alla målgrupper. Detta inkluderar bland annat alla

  • åldrar
  • etniciteter
  • kön
  • hudfärger
  • humör.

När det kommer till läpprodukter i nudenyanser är det extra viktigt att utbudet är utbrett, för att det ska finnas matchande alternativ till alla hudfärger. Med Strip Down-produkterna kan du helt enkelt hitta nyansen som lyfter fram ditt naturliga jag på allra bästa sätt. 

Meet Your Matte är en läppkollektion som till viss del överlappar med Strip Down. Kollektionens matta produkter är perfekta för dig som vill sminka dig romantiskt och är ute efter att framhäva din personliga stil. Den lite suddiga effekten av seriens läppstift passar exempelvis utmärkt när du vill lyfta fram din sensualitet. En annan fördel med läppstiften är att de både vårdar och återfuktar läpparna. 

Ökande engagemang för att återvinna sminkförpackningar

Miljömedvetenhet och att minska onödigt användande av jordens resurser är oerhört viktigt för alla, både för oss som privatpersoner men även företag och organisationer. Smink och hudvårdsprodukter säljs ju inte i lösvikt, och alla behöver dra sitt strå till stacken i arbetet mot en vardag med mindre miljö- och klimatpåverkan.

Ett problem för oss som använder olika produkter är att det inte alltid är solklart om eller hur de kan källsorteras. Förpackningarna består inte sällan av många olika material, vilket gör det svårt att lista ut vilken behållare som de ska landa i. MAC erbjuder numera sina kunder möjlighet att lämna in tomma produktförpackningar, som exempelvis höljen till läppstift och foundation-flaskor, och få något tillbaka som kickback. 

Lämnar du in sex tomma produktbehållare får du en oanvänd med dig hem, helt gratis. Dessutom gäller erbjudandet både när du lämnar in produkter på en MAC-butik och när du returnerar dem till företagets online-shop. Gäller än så länge endast i USA men med tiden finns det all anledning att hoppas och förvänta sig att det kommer nå utanför landets gränser. 

MAC erbjuder skönhetsprodukter som inkluderar alla

Samtidigt som produkterna från början bara var tänkta att köpas av professionella användare, var företagets motto – ”All ages. All races. All sexes” – i sig väldigt inkluderande. Och den filosofin har med stor sannolikhet varit en bidragande faktor till att företaget snabbt växte sig allt större och större, även bland amatörerna på området.

Även om ingen av grundarna finns kvar i verksamheten idag är varumärket starkt förknippat med de värderingar som de utgick ifrån när de drog igång det hela 1984. Den tydliga identiteten har gjort att själva själen av det som en gång startades lever kvar, även om så klart företaget utvecklats under resans gång. 

MAC har ett brett produktsortiment, som innefattar både smink och hudvårdsprodukter. Och även om produkterna ännu idag används av professionella, hittar du deras sortiment i badrumsskåpet hemma hos privatpersoner över hela världen. Deras ursprungliga koncept att ta fram produkter som grundarna själva saknade har i längden visat sig vara en nyckel till framgång, och idag är det här ett av de absolut största varumärkena inom kosmetika.