Vilken kvinna älskar inte att shoppa? Ända sedan varuhusens uppkomst i slutet av 1800-talet gjorde det enklare för kvinnor att handla kläder och accessoarer till överkomliga priser, har shopping varit en hobby av vikt. Modeskapare började ta hänsyn till andra kunder än enbart överklassen, och plötsligt kunde vem som helst ta del av vad som idag är en av de största marknadskrafterna. Idag finns det oändligt med märken, designers och plagg att välja bland, vilket gör det enklare att kombinera ihop sin egen personliga stil. Gillar du klassiskt elegant med vippkjolar eller en trenchcoat á la Audrey Hepburn, eller är din stilikon snarare Patti Smith med skinnbrallor och t-shirt? Det bästa är att du inte måste välja.

Idag saknas gränser - allt är tillåtet för din bekvämlighet

Modet har förändrats mycket genom tiderna, vad gäller både kjollängd och barhetsfaktor, men det är och förblir ett stort nöje för kvinnor att botanisera bland olika tyger, fantisera om sin drömklänning och skaffa sig den perfekta outfiten för den stora festen.

"Style is a way to say who you are without having to speak" - Rachel Zoe, Glamourmagazine.co.uk

Oavsett om du går efter klassisk stilkänsla eller de rådande trenderna kan du med din personliga stil uttrycka vem du är, vill vara, eller vad du står för. Dagens mode är tillåtande och personligt, det finns en plats för alla så länge du vet vad du vill. Förmågan att med en ny klänning kunna förändra sin look, känna sig attraktiv, eller sticka ut bland mängden, är inte att underskatta.

Uttryck din personliga stil

Det finns ett stort utbud av kläder och accessoarer i olika stilar från olika designers, flera plagg kan kombineras på olika sätt beroende på vilken look du vill uppnå. En kavaj och höga pumps till ett par jeans på jobbet signalerar både business woman och rock n' roll. För festkvällen med tjejerna funkar det idag både med en kort cocktailklänning som visar mycket ben, vida kostymbyxor med hög midja, kanske en ärmlös blus och hatt, eller långkjol till en avslappnad t-shirt och keps.

Annat av intresse: